Grip op tekstbegrip

 37,95

In Grip op tekstbegrip beantwoorden we de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen daadwerkelijk tekstbegrip kunt bijbrengen. Inclusief praktische instructietechnieken en werkvormen waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen en uitlokken. Wil je 2025 kunnen starten met een frisse blik op begrijpend luisteren en lezen? Bestel dan nu Grip op tekstbegrip en ontvang in januari deze heldere aanpak voor het nieuwe tekstbegrip.

Geschikt voor: po

Nederlands | Paperback | 9789065082886 | 17 januari 2025 | ong. 205 pagina’s

Over deze uitgave

Grip op tekstbegrip

Handboek begrijpend luisteren en lezen in het basisonderwijs

Tekstbegrip: meer een vaardigheid

Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen Ă©n luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat jij als leerkracht wil dat de leerlingen uit een tekst halen. Ondersteunend daarbij is het ‘gereedschap’ dat een lezer nodig heeft (leesstrategieĂ«n, signaalwoorden, kennis van de wereld, woordenschat). Én het gereedschap dat jij nodig hebt om de lezer daarbij te helpen (een goede didactiek, het stellen van de juiste vragen, het geven van spreekruimte).

Wat biedt Grip op tekstbegrip je?

In dit boek reiken we praktische instructietechnieken en werkvormen aan waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen en uitlokken. Ook gaan we uitgebreid in op formatief handelen in het onderwijzen van tekstbegrip. Daarmee krijg je, voor, tijdens en na het lezen of luisteren, inzicht in hoe je je instructie, begeleiding en aanbod beter kunt afstemmen op diverse groepen leerlingen.

Er wordt gezegd dat Nederland in een leescrisis zit. Om die te bezweren: laten we teksten meer gaan introduceren als geweldige, interessante, spannende schatkamers waar je nieuwe ontdekkingen kunt doen. Dit is het nieuwe tekstbegrip.

Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op www.cps.nl/tekstbegrip.

Uitgebreide informatie

Over de auteur
Jeroen Aarssen is opgeleid als toegepast taalkundige. Na een tiental jaar onderzoek gedaan te hebben naar meertaligheid en te hebben lesgegeven aan de universiteit van Tilburg, maakt hij in 2001 de overstap naar het onderwijsadvies. Hij werkt sinds 2020 bij CPS als onderwijsadviseur en trainer op het gebied van Taal en van het Jonge Kind. Hij werkt voornamelijk in het primair onderwijs en de voorschoolse sector en verzorgt trainingen op scholen door het hele land, o.a. over tekstbegrip, over taalkrachtig onderwijs, over visievorming, en zelfsturing bij het jonge kind.

Over de co-auteur
Naomi Baggelaar is onderwijskundige en werkte als academisch leerkracht in het po. Binnen CPS werkt zij als trainer en adviseur basisvaardigheden en begeleidt zij scholen in het versterken van het didactisch handelen van leerkrachten. Haar expertise ligt hierbij vooral op het gebied van tekstbegrip in een doorgaande lijn.

Over de co-auteur
Lilian van der Bolt is communicatiewetenschapper en sociaal psycholoog en werkte als onderzoeker, ontwikkelaar en adviseur bij verschillende onderwijsadviesorganisaties waaronder Sardes. Binnen CPS werkt zij als adviseur jonge kind, gedrag en taal. Zij begeleidt scholen en teams in de kinderopvang in het versterken van het handelen van professionals op de groepen en zij helpt hen een visie en missie op te stellen en deze in praktijk te brengen.

Details
Onderwijssoort

Po

Auteur(s)

Jeroen Aarssen

,

Lilian van der Bolt

,

Naomi Baggelaar

Verschijningsvorm

Paperback, ong. 205 pagina's

ISBN

9789065082886

Artikelnummer 32450
Reviews

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Grip op tekstbegrip” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *