Tekstbegrip: meer een vaardigheid
Grip op tekstbegrip gaat over de vraag hoe je als leerkracht op een effectieve manier leerlingen tekstbegrip kunt bijbrengen. Tekstbegrip (begrijpend lezen Ă©n luisteren in doorgaande lijn) zien we minder als vak en meer als vaardigheid. Een vaardigheid die je ook bij andere vakken inzet. Tekstbegrip gaat vooral over het vergaren, verwerken en verbinden van kennis uit een tekst. Leerlingen die met begrip luisteren of lezen, denken na over de inhoud van die tekst. De focus ligt op de vraag wat jij als leerkracht wil dat de leerlingen uit een tekst halen. Ondersteunend daarbij is het ‘gereedschap’ dat een lezer nodig heeft (leesstrategieĂ«n, signaalwoorden, kennis van de wereld, woordenschat). Én het gereedschap dat jij nodig hebt om de lezer daarbij te helpen (een goede didactiek, het stellen van de juiste vragen, het geven van spreekruimte).
Wat biedt Grip op tekstbegrip je?
In dit boek reiken we praktische instructietechnieken en werkvormen aan waarmee je als leerkracht het denkproces van leerlingen kunt volgen, ondersteunen en uitlokken. Ook gaan we uitgebreid in op formatief handelen in het onderwijzen van tekstbegrip. Daarmee krijg je, voor, tijdens en na het lezen of luisteren, inzicht in hoe je je instructie, begeleiding en aanbod beter kunt afstemmen op diverse groepen leerlingen.
Er wordt gezegd dat Nederland in een leescrisis zit. Om die te bezweren: laten we teksten meer gaan introduceren als geweldige, interessante, spannende schatkamers waar je nieuwe ontdekkingen kunt doen. Dit is het nieuwe tekstbegrip.
Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op www.cps.nl/tekstbegrip.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.