Formatief handelen in de les

(4 klantbeoordelingen)

 33,95

Wil jij weten hoe je formatief handelen kunt toepassen in jouw lessen? In Formatief handelen in de les introduceren de auteurs een model van formatief handelen om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van jouw lessen. Dit boek is geschikt voor beginners, maar biedt zeker ook de ervaren docent nieuwe inzichten en handvatten.

Geschikt voor vo / mbo / po
Nederlands | Paperback | 9789065082435 | 15 september 2023 | 153 pagina’s

Over deze uitgave

Formatief handelen in de les

Toetsen van het leren, om te leren

Wil jij weten hoe je formatief handelen kunt toepassen in jouw lessen? In Formatief handelen in de les introduceren de auteurs een model van formatief handelen om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van jouw lessen. Dit boek is geschikt voor beginners, maar biedt zeker ook de ervaren docent nieuwe inzichten en handvatten. Ook geschikt voor po bovenbouw; de voorbeelden zijn geschreven voor vo/mbo.

Formatief handelen
Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief toetsen genoemd.

Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.

In dit praktische boek worden bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs in Formatief handelen in de les voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.

Benieuwd naar een voorproefje? Formatief handelen in de les voorbeeldpagina’s
Of lees nog even verder onder de tab: Uitgebreide informatie

Uitgebreide infromatie

Praktisch
De auteurs richten zich in dit boek vooral op praktische toepassingen van de formatieve cyclus in de les. Zij beschrijven technieken en werkvormen die relatief snel en eenvoudig zijn toe te passen om het leren te toetsen, feedback te geven en deze informatie te gebruiken in het sturen van het leerproces. Uitgangspunten daarbij zijn: het kost geen extra administratiewerk, het is te organiseren in een klas met 30 leerlingen en leerlingen en hun klasgenoten zijn actief betrokken.

(Dit is een herziene versie van Formatief toetsen in de les, ISBN 9789065082091. In deze editie is er meer aandacht voor effectieve feedback bij formatief handelen. De auteurs introduceren daarbij een model van het feedbackproces dat leerlingen activeert en feedback laat gebruiken. Daarnaast zijn verschillende nieuwe inzichten, werkvormen en praktijkvoorbeelden toegevoegd.)

Over de auteurs
Roel Vos  is adviseur bij CPS en traint docenten in het ontwerpen en geven van effectieve lessen. Benaderingen die hij daarbij gebruikt zijn formatief handelen, differentiëren, effectieve feedback, gamificatie, activerende didactiek en samenwerkend leren. Met zijn achtergrond als docent scheikunde begeleidt hij ook regelmatig secties van de exacte vakken, bijvoorbeeld bij examentrainingen.

Meike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, formatief handelen, effectieve feedback, ICT in de les, activerende didactiek en samenwerkend leren. Ook begeleidt ze regelmatig talensecties bij effectieve taaldidactiek.

Details
Onderwijssoort

Vo / Mbo

Auteur(s)

Roel Vos, Meike Berben

Jaar - Druk

CPS Uitgeverij, september 2023 (1e druk)

Verschijningsvorm

Paperback

ISBN

9789065082435

Artikelnummer 32449
Bijlagen - Downloads

Benieuwd naar een voorproefje? Download een aantal voorbeeldpagina's.

Reviews

4 beoordelingen voor Formatief handelen in de les

  1. Jeanette Spruit

    Interessant boek over het toetsen van kinderen tijdens de lessen. Het is vooral geschreven voor VO en hoger, maar ook zeker inzetbaar voor (midden/bovenbouw)groepen in het PO.
    Ook een eyeopener voor ervaren leerkrachten om tussentijds (en gewoon tijdens de lessen) te leren ‘toetsen’ en zo beter inzicht te krijgen in de kennis van jouw leerlingen.
    Zo kan je de kinderen die het nodig hebben makkelijk meenemen in de verlengde instructie of mastery learning.

  2. Onno den Otter

    Een duidelijk boek met veel informatie over formatief handelen, gekoppeld aan andere theorieën over goed onderwijs. Daarnaast staan er praktische toepassingen voor de lespraktijk uitgewerkt, zodat je als lezer direct een beeld hebt over hoe je dit kunt toepassen.
    Het boek sluit af met een hoofdstuk over formatief handelen schoolbreed. Erg fijn om een georganiseerde aanpak voor het implementeren van formatief handelen te lezen, welke betrokken partijen er in actie (moeten) komen en hoe de implementatie op verschillende niveaus vormgegeven kan worden.

  3. Petra Buist

    het boek formatief handelen in de les is een duidelijk boek met volop informatie over de manieren van formatief handelen in de les. het boek is praktisch, en geeft inzicht hoe je dit in de les kunt gebruiken. de beschrijvingen van feedback-feedforward en feedup zijn helpend! Mooi om te lezen hoe de literatuur is gebruikt om het formatief handelen op een theoretisch kader te kunnen onderbouwen en het vervolgens heel praktisch te maken. een duidelijk boek welke plezierig is om te lezen! dank voor de 4 bijlagen!

  4. Perry

    De stof in dit boek wordt een beetje droog weergegeven, maar is wel héél nuttig om op je leerlingen toe te passen. Het staat boordevol tips en stappenplannen waarmee je je leerling vooruit kan helpen op een formatieve wijze. Je moet je alleen een beetje erdoorheen worstelen.

Een beoordeling toevoegen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *