Wil jij weten hoe je formatief handelen kunt toepassen in jouw lessen? In Formatief handelen in de les introduceren de auteurs een model van formatief handelen om dit cyclische proces zichtbaar te maken en om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van jouw lessen. Dit boek is geschikt voor beginners, maar biedt zeker ook de ervaren docent nieuwe inzichten en handvatten. Ook geschikt voor po bovenbouw; de voorbeelden zijn geschreven voor vo/mbo.
Formatief handelen
Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar vooral ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief evalueren of formatief toetsen genoemd.
Doelgericht toetsen maakt het vaststellen van specifieke leerbehoeften, het geven van feedback en het nemen van beslissingen over het vervolg van het leerproces mogelijk. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.
Jeanette Spruit –
Interessant boek over het toetsen van kinderen tijdens de lessen. Het is vooral geschreven voor VO en hoger, maar ook zeker inzetbaar voor (midden/bovenbouw)groepen in het PO.
Ook een eyeopener voor ervaren leerkrachten om tussentijds (en gewoon tijdens de lessen) te leren ‘toetsen’ en zo beter inzicht te krijgen in de kennis van jouw leerlingen.
Zo kan je de kinderen die het nodig hebben makkelijk meenemen in de verlengde instructie of mastery learning.
Onno den Otter –
Een duidelijk boek met veel informatie over formatief handelen, gekoppeld aan andere theorieën over goed onderwijs. Daarnaast staan er praktische toepassingen voor de lespraktijk uitgewerkt, zodat je als lezer direct een beeld hebt over hoe je dit kunt toepassen.
Het boek sluit af met een hoofdstuk over formatief handelen schoolbreed. Erg fijn om een georganiseerde aanpak voor het implementeren van formatief handelen te lezen, welke betrokken partijen er in actie (moeten) komen en hoe de implementatie op verschillende niveaus vormgegeven kan worden.
Petra Buist –
het boek formatief handelen in de les is een duidelijk boek met volop informatie over de manieren van formatief handelen in de les. het boek is praktisch, en geeft inzicht hoe je dit in de les kunt gebruiken. de beschrijvingen van feedback-feedforward en feedup zijn helpend! Mooi om te lezen hoe de literatuur is gebruikt om het formatief handelen op een theoretisch kader te kunnen onderbouwen en het vervolgens heel praktisch te maken. een duidelijk boek welke plezierig is om te lezen! dank voor de 4 bijlagen!
Perry –
De stof in dit boek wordt een beetje droog weergegeven, maar is wel héél nuttig om op je leerlingen toe te passen. Het staat boordevol tips en stappenplannen waarmee je je leerling vooruit kan helpen op een formatieve wijze. Je moet je alleen een beetje erdoorheen worstelen.