Home > Shop > Vo / Mbo > Toolkit Zelfregulerend leren

Toolkit Zelfregulerend leren

 39,95

Zelfregulatie is een belangrijke vaardigheid voor een succesvol leven lang leren. Maar hoe stimuleer je zelfregulerend leren bij leerlingen/studenten? Deze toolkit bevat 56 handige tools waarmee je het proces van zelfregulerend leren doelgericht kunt activeren, ondersteunen en begeleiden. Nu bestellen, in januari mee aan de slag!

Geschikt voor: vo/mbo
Nederlands | Paperback | 9789065082640 | 15 januari 2025 | ong. 140 pagina’s

Over deze uitgave

Toolkit Zelfregulerend leren

56 activerende tools om leerlingen te coachen

Behoefte aan praktische coachingstools voor het stimuleren van zelfregulerend leren? Bestel nu en in januari 2025 kan je aan de slag met je leerlingen!

Waarom zelfregulatie belangrijk is

De mate van zelfregulatie is een belangrijke voorspeller voor studiesucces, gevoelens van welbevinden en een leven lang leren. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten deze competentie goed ontwikkelen!

Wat jij kunt bijdragen

Leraren, mentoren en leercoaches kunnen daar een belangrijke rol in spelen, met bijvoorbeeld expliciete instructie, denkstimulerende vragen en leerbevorderende feedback. Met de 56 tools in deze toolkit kun je het proces van zelfregulerend leren doelgericht activeren, ondersteunen en begeleiden. Je kunt de tools inzetten in tweegesprekken of tijdens de les.

Zo helpt de Toolkit je daarbij

De toolkit is een praktische en waardevolle aanvulling op het boek De leercoach; de zesde rol van de leraar (Verbaan & Potiek, 2022), maar ook zelfstandig in te zetten. Hoe je de tools gebruikt, spreekt voor zich. Elke tool bevat een korte instructie voor leerlingen/studenten en waar nodig beknopte achtergrondinformatie voor de leraar/mentor/leercoach. De tools zijn overzichtelijk ingedeeld in drie aspecten van zelfregulerend leren: zelfsturing, zelfcontrole en zelfregulerend leren. Deze concepten behoeven wellicht iets meer uitleg. Daarom starten de drie delen van deze toolkit met een compacte inleiding bestaande uit handige voorkennis en uitgangspunten. Om je in je coachende rol op weg te helpen openen we met een beknopte introductie van de vijf coachingsprincipes van het zelfregulerende leerproces. Zo is de integratie van kennis, methodiek en praktische toepassing gegarandeerd.

Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl.

Uitgebreide informatie

Over de auteur
Ariena Verbaan is sociaal pedagoog en werkzaam geweest als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Ze is sinds 2005 managing adviseur en interim schoolleider bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan)coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.

Over de co-auteur
Miriam Op de Beek is logopedist, leerkracht en teamcoördinator. Nadat ze 25 jaar werkzaam is geweest in het speciaal en regulier basisonderwijs startte ze in 2019 als onderwijsadviseur bij CPS. Ze begeleidt teams en schoolleiders in meerjarige implementatietrajecten gericht op persoonlijk leiderschap en een proactieve teamcultuur. Haar specialismen zijn mondelinge taalvaardigheid, zelfregulatie, Oracy, burgerschap en het jonge kind. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.

Details
Onderwijssoort

Vo / Mbo

Auteur(s)

Ariena Verbaan

,

Miriam Op de Beek

Verschijningsvorm

Boek, Paperback

ISBN

9789065082640

Artikelnummer 32456
Reviews

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Toolkit Zelfregulerend leren” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *