Begeleid je leerlingen naar eigenaarschap van hun schrijfproces en betere schrijfproducten
Dat veel leraren het schrijfonderwijs lastig te organiseren, onderwijzen en beoordelen vinden, bleek uit onderzoek van de Onderwijsinspectie (2021). Sinds 2012 speelt dit al en is het schrijfonderwijs nog niet verbeterd. Er is dus sprake van een mooie uitdaging en CPS pakt de handschoen op met deze uitgave. We ondersteunen je met dit praktische basisboek je schrijfonderwijs effectief in te richten. We laten je zien hoe je je leerlingen begeleidt en motiveert in hun schrijfproces. Het vijffasenmodel is zo opgezet dat leerlingen zich gaandeweg het schrijfproces zelfregulerende vaardigheden eigen maken. Aandacht voor dit proces heeft een positief effect op de kwaliteit van het schrijfproduct. En dat ontdekken je leerlingen ook.
Het belang van schrijfvaardigheid is groot
Schrijven is een essentiële vaardigheid in het onderwijs. Maar schrijfvaardig zijn draagt ook bij aan je persoonsvorming. Door regelmatig schrijfprocessen te doorlopen leer je steeds beter je gedachten te ordenen, je gedachten kritisch te bevragen en jezelf een stem te geven, je uit te drukken. Waar gesproken taal vluchtig is, helpt schrijven om te plannen, gedachten en doelstellingen concreet te maken. Een doordachte tekst levert een ander gesprek op dan delen wat je te binnen schiet.
Achtergrond
Focus op het schrijfproces is een uitgebreide herziening en actualisatie van de CPS-uitgave Teksten in de maak (Korstanje, 2012). Ook in deze uitgave introduceerde CPS al het vijffasenmodel* dat zich richt op het schrijfproces. Met de herleefde aandacht voor de plek en aanpak van schrijfvaardigheid in het schrijfonderwijs en daarnaast de ontwikkelingen rond zelfregulerende vaardigheden en eigenaarschap van leerlingen, werd het tijd voor deze nieuwe uitgave.
*Gebaseerd op ‘Fasenmodel schrijfonderwijs’ ontwikkeld door SLO (Hoogeveen, 1993)
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.