Naar nog effectievere leerlingbesprekingen
Bent u als interne begeleider bekend met de methodiek ELB? Dit boek vormt het vervolg op het bekende boek Effectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs, dat Machteld Schölvinck en Wim Meijer eerder schreven. Het boek bevat een aantal handreikingen en oefeningen als aanvulling op de reeds bekende methodiek. Verder gaan de auteurs uitgebreid in op de verschillende rollen die een interne begeleider kan vervullen binnen een school en op de vraag welke rol past bij de visie van een school op zorg.
Het werkboek bestaat uit drie delen:
- I Leerlingbesprekingen: voorwaarden voor effectief begeleidendeel
- II Zeven vuistregels voor het uitvoeren van leerlingbesprekingendeel
- III Negentien handreikingen bij zeven vuistregels
Het werkboek bouwt voort op het eerste boek over ELB, waarbij met name deel II en III nieuwe informatie en oefeningen bieden, bijvoorbeeld:
- Hoe kunt u rekening houden met de kenmerken en achtergrond van uw collega’s, de leerkrachten?
- Op welke manier houdt u greep op de verschillende fasen in een leerlingbespreking?
- Evaluatieoefeningen bij voorbeeldgesprekken
- Elk hoofdstuk eindigt met een beknopte samenvatting en studievragen (deel I en II) of oefeningen (deel III).
Doelgroep
Dit vervolgboek is voor interne begeleiders die ELB al kennen en hun werkwijze willen aanscherpen of uitbreiden. Ook kunnen zij hiermee hun rol bepalen, passend bij de zorgstructuur van de school. Daarnaast is het boek interessant voor (bovenschools) managers, besturen en samenwerkingsverbanden die ELB willen invoeren of hier al een begin mee hebben gemaakt.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.