Coachen op de zes rollen van de leraar
Coachen op de zes rollen van de leraar gaat over effectief leraargedrag en coaching daarop. Beide zijn aan te leren. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: Gastheer, Presentator, Didacticus, Pedagoog, Afsluiter en Leercoach (de leraar als coach van de leerlingen richting zelfregulerend leren).
De coach van de leraar krijgt in dit boek vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coachen op onderliggende helpende of juist belemmerende overtuigingen. Er is specifiek aandacht voor coaching gericht op startende of juist ervaren leraren.
Daarnaast vangt het boek aan met enige theoretische onderbouwing op de optiek van het coachen op overtuigingen. Bij de behandeling van elke rol is aan het eind van het hoofdstuk terug te vinden welke competenties met bijbehorende gedragsindicatoren kenmerkend zijn voor die betreffende rol van de leraar.
Coaching van leraren in het onderwijs heeft al een hele vlucht genomen. Niet meer alleen voor beginnende leraren, maar steeds vaker wordt coaching ook ingezet bij de verdere ontwikkeling van ervaren leraren. Ook pabo’s en lerarenopleiding moderniseren en bewegen mee. Coachen op de zes rollen van de leraar biedt hiervoor praktische handvatten en een eenduidige taal.
Voor wie is Coachen op de zes rollen van de leraar?
Dit boek is geschreven ter ondersteuning van schoolcoaches en -opleiders die leraren coachen en begeleiden. Meestal zijn zij zelf ook leraar. Maar ook ib’ers, coördinatoren en teamleiders vinden in dit boek praktische handvatten bij gesprekken, lesobservaties en om leraren te coachen op hun eigen ontwikkeling als leraar.
Benieuwd naar een voorproefje? Download een aantal voorbeeldpagina’s.
De zes rollen van de leraar in de praktijk geeft de leraar inzicht in wat van een leraar wordt gevraagd en hoe de zes rollen je helpen je vak succesvol uit te voeren.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.