Home > Shop > Po > Lesgeven > Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs

Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs

 24,95

Passend onderwijs doet een groot beroep op leerkrachten. Hoe kunnen ze zorgleerlingen het onderwijs bieden waar zij recht op hebben? Wanneer kunnen ze om advies vragen en bij wie?

Geschikt voor: po – jonge kind
Nederlands | Paperback | 9789065081575 | 22 november 2018 | 180 pagina’s

Over deze uitgave

Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs

Deze editie van Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs bevat een addendum met enkele aanvullingen op basis van de werkwijze van veel samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en actuele inzichten.

Passend onderwijs doet een groot beroep op leerkrachten. Hoe kunnen ze zorgleerlingen het onderwijs bieden waar zij recht op hebben? Wanneer kunnen ze om advies vragen en bij wie?

Het boek Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs zet hiervoor lijnen uit die in iedere schoolorganisatie bruikbaar zijn. Het biedt een kader voor een effectieve samenwerking tussen onderwijsprofessionals. Een onmisbaar handboek, zowel theoretisch als praktisch, dat bovendien gebruiksvriendelijk is.

Het boek is een vervolg op de bestseller Consultatieve leerlingbegeleiding van dezelfde auteur.

Grensverleggend
De nadruk in Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs ligt op verdere professionalisering van de leerkracht. Begeleiders, bestuurders, managers en studenten (orthopedagogiek, psychologie en onderwijskunde) vinden daarvoor veel handreikingen: van onderwijskundige achtergronden, discussiepunten tot en met compleet uitgewerkte onderwijs-zorgarrangementen. In het voorwoord stelt de auteur: “Begeleiden van leerkrachten die passend onderwijs willen bieden, betekent in de eerste plaats zorgen, dat leerkrachten de gelegenheid krijgen om hun grenzen te verleggen als dat nodig is.”

Of lees nog even verder onder de tab: Uitgebreide informatie

Uitgebreide informatie

Theorie en praktijk
De opbouw van het boek is in drie delen:

Deel I Zorg en onderwijs bespreekt onderwijskundige achtergronden, onder andere:

  • Is passend onderwijs de zoveelste beleidsmaatregel of een echte onderwijsverandering?
  • Wat wordt er van leerkrachten verwacht en hoe realistisch zijn die verwachtingen?

Deel II Begeleidingstrajecten besteedt aandacht aan de begeleidingspraktijk en aan de (wetenschappelijke) fundamenten daarvoor, onder andere:

  • Wat willen begeleiders bereiken met hun werk?
  • Welke keuzes maken zij in de loop van een begeleidingstraject?

Deel III Onderwijs-zorgarrangementen geeft onder andere concrete handvatten voor de invulling en organisatie van leerlingbesprekingen.

De praktische gedeelten bevatten onder andere:

  • uitgewerkte voorbeelden van diagnostiek en behandeling
  • een mini-handleiding voor een traject Consultatieve leerlingbespreking (CLB)
  • de implementatie van passend onderwijs en CLB.

Het boek is gebruiksvriendelijk door de plaatsing van icoontjes in de kantlijn voor ‘theorie’, ‘praktisch’ en ‘discussie’.

Auteur
Wim Meijer was jarenlang universitair hoofddocent bij de opleiding Pedagogiek en Onderwijskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. In onderwijsland is hij bekend van de bestseller Consultatieve leerlingbegeleiding (CPS).

Details
Onderwijssoort

Jonge kind

,

Po

Auteur(s)

Wim Meijer

Jaar - Druk

Amersfoort: CPS, 2019 (4de druk)

Verschijningsvorm

Boek: paperback, 180 p.

ISBN

9789065081575

Artikelnummer 32424
Reviews

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *