Dit bijna 400 pagina’s tellende handboek geeft een compleet en actueel overzicht van wat er nodig is om het onderwijs in technisch lezen, dat wil zeggen: vloeiend lezen, optimaal vorm te geven. Het is een rijke en onmisbare aanvulling op dat wat in de methodes staat over effectief leesonderwijs.
Recente inzichten en praktische informatie
De meest recente inzichten over thema’s als instructie, differentiatie (voor zowel de zwakke als de sterke lezer), het aanbod en het monitoren van de leesontwikkeling komen aan de orde.
De auteurs beschrijven uitgebreid en praktisch welke inhoudelijke en didactische accenten leraren leggen tijdens het voorbereidend lezen in groep 1 en 2, het aanvankelijk lezen in groep 3, het voortgezet lezen in groep 4 en 5 en het onderhouden van de technische leesvaardigheid in groep 6, 7 en 8.
Ook voor speciaal basisonderwijs
Hoofdstuk 3 van het handboek is speciaal bestemd voor medewerkers in het speciaal basisonderwijs. In dit hoofdstuk staan de optimale planning, instructie en aanpak van het technisch leesonderwijs in het sbo beschreven. Ook wordt ingegaan op wat te doen als de leesontwikkeling niet voorspoedig verloopt en op welk moment de overstap naar het voortgezet lezen gemaakt kan worden. Omdat de aanpak van het leesonderwijs in basis niet zoveel verschilt met die in het reguliere basisonderwijs, is – na het lezen van hoofdstuk 3 – het gehele boek voor medewerkers in het sbo bruikbaar.
In dit handboek vindt u, kortom:
• alles wat u moet weten over technisch, vloeiend lezen
• een aanpak die wetenschappelijk en praktisch bewezen heeft te werken.
Benieuwd naar een voorproefje? Handboek technisch lezen in de basisschool – voorbeeldpaginas.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.