Vitaal voor de klas
Het kan iedere leraar – jong en oud – overkomen: een gebrek aan werkplezier of motivatie. Hoe blijft u als leraar – ook op de lange duur – vitaal? Het boek Vitaal voor de klas geeft antwoord op deze belangrijke vraag. Een mix van theorie, onderzoeksgegevens, reflectievragen en oefeningen maakt dit boek tot een inspirerende voedingsbodem voor elke leraar die zijn vitaliteit wil behouden of versterken.
Vitaal voor de klas is geschreven voor leraren in alle schoolsectoren en is ook relevant voor schoolleiders en HRM-functionarissen. Want ook de schoolcultuur en het personeelsbeleid kunnen bijdragen aan de vitaliteit van leraren.
Vier factoren die de vitaliteit van de leraar bevorderen
In dit boek komen vier factoren aan bod, die de vitaliteit van de leraar bevorderen.
- verbinding: betrokkenheid bij het werk, leerlingen en collega’s
- autonomie: de eigen rol vormgeven en omgaan met grenzen
- inspiratie: omgaan met ambities en dromen
- prestatie: samen met anderen succes boeken.
Bij elke factor beschrijft de auteur welk spanningsveld er speelt en hoe leraren daarmee kunnen omgaan. Ze reikt hiervoor theorie, onderzoeksgegevens, reflectievragen en oefeningen aan. Leraren kunnen hiermee zelf aan de slag gaan en/of samen met collega’s, bijvoorbeeld in het team, in de intervisiegroep of in een coachingstraject.
Persoonlijk leiderschap
Dit boek inspireert leraren om met een ‘andere bril’ naar hun werk te kijken en biedt hun handvatten om het werk op eigen wijze vorm te geven. Zo komen zij tot persoonlijk leiderschap. Dat wil zeggen dat zij als leraar goed functioneren, maar ook dat zij uitstekende managers zijn van hun eigen energiehuishouding.
Benieuwd naar een voorproefje? Bekijk hier de inhoudsopgave.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.