Werkmap Fonemisch bewustzijn
Met deze werkmap kunnen leerkrachten gestructureerd en didactisch verantwoord werken aan het fonemisch bewustzijn van kinderen in groep 1 en 2.Â
Fonemisch bewustzijn staat voor ‘het bewustzijn van klanken in woorden’ en bestaat onder meer uit analyseren (hakken), synthetiseren (plakken) en vaardigheden rondom letters. Fonemisch bewustzijn is een belangrijk onderdeel van beginnende geletterdheid en draagt bij aan een goede leesstart in groep 3.
Taalonderwijs groep 1 en 2
De Werkmap Fonemisch bewustzijn vormt een vrijwel complete leerlijn voor het taalonderwijs in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Niet voor elk (sub)domein is informatie en materiaal in deze werkmap opgenomen, maar met aanvullende activiteiten – die in de praktijk elke kleuterleerkracht aanbiedt – voldoet u geheel aan een beredeneerd taalaanbod.
Opbouw van de werkmap
Omdat fonemisch bewustzijn zich niet vanzelf ontwikkelt, is het belangrijk dat leerkrachten van groep 1 en 2 veel activiteiten doen met letters en klanken. De werkmap biedt daarvoor talloze suggesties.
Verder vindt u in de werkmap, naast een beknopt theoretisch kader, een overzicht van de vaardigheden rond klanken en letters die in de werkmap worden uitgewerkt. Ook wordt aandacht besteed aan het leren van letters en het schrijven door kleuters. Daarnaast geeft de map aanwijzingen voor een didactische aanpak en voor de planning en de organisatie van de activiteiten. Scholen die de map gebruiken, waarderen met name het praktische karakter van de map. Bovendien constateren zij dat niet alleen het fonemisch bewustzijn en de letterkennis van leerlingen van groep 1 en 2 toenemen, maar ook dat de leesresultaten in groep 3 verbeteren.
Zichtexemplaar
Het is niet mogelijk een zichtexemplaar aan te vragen van dit product. Toch benieuwd naar een voorproefje? Download hier voorbeeldpagina’s Werkmap Fonemisch bewustzijn.
Of lees nog even verder onder de tab:Â Uitgebreide informatie
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.