Waarom CPS leercoachen zo belangrijk vindt
Naast cognitieve ontwikkeling hebben jongeren het nodig om zich persoonlijk te ontplooien, te weten hĂ³e ze effectief kunnen leren, wat hen motiveert en in welke situatie een leeraanpak succesvol is. Daarom is het van belang leerlingen te begeleiden naar zelfregulatie. Zelfregulatie gaat over de totale persoon waarbij naast het reguleren van de eigen cognities, ook regulatie van gedrag, gedachten, emotie en motivatie een rol speelt.
Op deze manier bied je leerlingen effectieve ondersteuning bij het duurzaam verbeteren van hun leerprestaties. Leerlingen ontdekken hoe zij gemotiveerd, zelfverantwoordelijk en doelgericht kunnen leren. Ze worden bewust eigenaar van hun leerproces. Niet alleen voor nu, maar voor hun hele leven.
Vliegende start
Je kunt ook kiezen voor een training. Het boek biedt je kennis en inzicht en met de voorbeelden willen we je ook op weg helpen om je vaardigheid te gaan ontwikkelen. Wil je graag meer de diepte in en vragen kunnen stellen? En wil je je vaardigheden oefenen onder zeer deskundige begeleiding, in een veilige omgeving en in interactie met anderen? Kijk dan eens bij ons aanbod. Als je wilt weten welke training het best op jouw wensen en situatie aansluit of je mist wat je zoekt op onze site, neem dan vooral contact met ons op via cps@cps.nl of 030 453 43 43.
Over de auteur
Ariena Verbaan heeft deze herziening verzorgd. Zij is sociaal pedagoog en is werkzaam geweest als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Sinds 2005 is Ariena managing adviseur en interim schoolleider bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan)coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.
Aanvullend: de zes rollen van de leraar
Dit boek is zelfstandig te gebruiken, maar ook in te zetten als een verdieping op De zes rollen van de leraar in de praktijk (of de voorganger daarvan: De vijf rollen van de leraar). Voor meer informatie over de rollen van de leraar kun je terecht op cps.nl/zesrollen.
Herziening
CPS’ succesvolle De zesde rol van de leraar. De leercoach (2017, 2019, 2020) hebben we doorontwikkeld naar deze herziene versie: De leercoach.
De herziening is aangevuld met de laatste actuele wetenschappelijke en praktische inzichten die zijn voortgekomen uit onderzoek naar de effecten en aanbevelingen van de coronapandemie op het leren van lerenden. Het raamwerk van het leercoachen, hét ABCDE van de leercoach, en de drie vormen van leercoachen zijn gebleven. De titel hebben we aangepast omdat De leercoach centraal staat. Deze rol krijgt ook buiten de les steeds meer een plek in het persoonlijk begeleiden van lerenden.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.