Sterke rekenaars in het basisonderwijs

 34,95

Met deze herziene editie van Sterke rekenaars in het basisonderwijs beschrijven we verschillende typen (potentieel) sterke rekenaars. We gaan in op onderwijsaanpassingen die nodig kunnen zijn binnen een reguliere reken-wiskundeles en buiten de groep. In januari 2025 vers van de pers.

Geschikt voor: po
Nederlands | Paperback | 9789065082572 | 22 januari 2025 | 220 pagina’s

Over deze uitgave

Sterke rekenaars in het basisonderwijs

Sterke rekenaars in het basisonderwijs, hoe herken je ze en wat hebben ze nodig?

Ondersteun je (potentieel) sterke rekenaars

Start nu met reken-wiskundeonderwijs waarbinnen je meer kansen biedt aan (potentieel) sterke rekenaars!

In elke groep zitten er wel een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, die ingewikkelde oplossingsstrategieĂ«n gebruiken en rekenen en wiskunde pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Deze sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de reken-wiskundemethode kan stillen. Dit vraagt om uitdagende reken-wiskundelessen waarin Ă¡lle leerlingen, dus ook de sterke rekenaars, de uitdaging krijgen die ze zo hard nodig hebben en waar ze veel plezier aan beleven. Hoe je dat aanpakt, dat vind je in dit boek.

Sterke rekenaars is een boek waarin de onderwijspraktijk centraal staat, want dat is de plaats waar de veranderingen daadwerkelijk moeten gaan plaatsvinden.

Waarom een herziene versie van Sterke rekenaars?

In het kort: nieuwe inzichten, meer aandacht voor rekenpotentieel en input voor het versterken van reken-wiskundeonderwijs in de school.

De afgelopen zeven jaar heeft veel nieuwe kennis, materialen, ervaringen en inzichten opgeleverd. Deze herziene versie vat dat voor je samen en biedt richting. In deze Sterke rekenaars ligt de nadruk, meer dan voorheen, op de groep leerlingen bij wie het rekenpotentieel nog niet tot uiting is gekomen in prestaties. Daarom spreken de auteurs in het boek ook veel van (potentieel) sterke rekenaars. Zo zijn bijvoorbeeld nieuwe hoofdstukken opgenomen over meertalige (potentieel) sterke rekenaars en jonge veelbelovende sterke rekenaars.

Sterke rekenaars in het basisonderwijs biedt daarnaast inzicht in wat de basis vormt voor het huidige reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) sterke rekenaars. En tot slot bieden de auteurs scholen handvatten voor rekenbeleid en organisatie waarmee zij het reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) sterke rekenaars verder kunnen versterken

Uitgebreide informatie

Over de auteurs
Suzanne Sjoers is bij SLO werkzaam als curriculumontwikkelaar en vakexpert rekenen en wiskunde. Daarnaast is ze vrijwillig plusklasleerkracht rekenen en wiskunde op een basisschool. Ze heeft ervaring als docent wiskunde, rekenen en economie, counselor en rekencoördinator in alle niveaus van het voortgezet onderwijs en als rekenspecialist aan de Master SEN. Ook heeft ze jaren gewerkt als onderwijsadviseur, onder andere bij CPS. Dit deed ze meestal in combinatie met lesgevende taken om feeling te houden met de onderwijspraktijk. Sterke rekenaars hebben haar speciale aandacht, hier heeft ze veel over gepubliceerd.

Naomi Baggelaar is onderwijskundige en werkte als academisch leerkracht in het po. Binnen CPS werkt zij als trainer en adviseur basisvaardigheden en begeleidt zij scholen in het versterken van het didactisch handelen van leraren.

Details
Onderwijssoort

Po

Auteur(s)

Naomi Baggelaar

,

Suzanne Sjoers

Verschijningsvorm

Boek, Paperback, 190 pagina's

ISBN

9789065082572

Artikelnummer 32452
Bijlagen - Downloads

Benieuwd naar een voorproefje? Bekijk de inhoudsopgave en het voorwoord.

Reviews

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Sterke rekenaars in het basisonderwijs” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *