Home > Shop > Po > Lesgeven > Knappe koppen in de klas

Knappe koppen in de klas

 23,50

De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les hoogbegaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

Geschikt voor: po
Nederlands | Paperback | 9789065086426 | 12 november 2011 | 128 pagina’s

Over deze uitgave

Knappe koppen in de klas

Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs

Wat (hoog)begaafde leerlingen nodig hebben in het onderwijs
(Hoog)begaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wél tot excellente prestaties komen.

De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod Ă³Ă³k afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten.

De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.

Streven naar hoge leeropbrengsten
De afgelopen jaren lag de focus vooral op de zorg voor en het onderwijs aan zwakke leerlingen. De politiek streeft nu naar het verhogen van de leeropbrengsten van Ă¡lle leerlingen, juist ook van de groep (hoog)begaafden. Maar veel basisscholen vinden het best lastig om de onderwijsresultaten van deze leerlingen te verbeteren.

Differentiatie cruciaal
Dit boek laat zien dat differentiatie het toverwoord is. Met behulp van onder meer aangepaste groepsplannen en een uitgebreider instructiemodel kunnen leerkrachten binnen de les zĂ³ differentiĂ«ren dat zowel de zwakkere, de gemiddelde als de betere leerlingen passend onderwijs krijgen.

Stap voor stap beschrijven de auteurs in dit boek welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Zij doen dat aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden. Ook reiken ze veel tips en praktische instrumenten aan.

Lees nog even verder onder de tab: Uitgebreide informatie

Uitgebreide informatie

Praktijkvoorbeelden
De auteurs van het boek Knappe koppen in de klas (CPS, 2011) komen regelmatig op basisscholen waar talentvolle leerlingen de aandacht krijgen die ze verdienen. De leerkrachten stemmen – met vallen en opstaan – hun instructie en aanbod in de reguliere les Ă³Ă³k af op (hoog)begaafde kinderen, zodat zij excelleren. Juist die goede praktijkvoorbeelden inspireerden de auteurs om het boek te schrijven.

IGDI-plus-model
In Knappe koppen in de klas is het IGDI-plus-model opgenomen. Dit model is een aanvulling op het IGDI-model (Interactie, Gedifferentieerd, Directe Instructie), het instructiemodel dat zich inmiddels bewezen heeft in de onderwijspraktijk.

In het IGDI-plus-model wordt de term 'instructieonafhankelijke leerlingen' vervangen door 'instructiegevoelige-plus leerlingen', omdat het een misvatting is te denken dat (hoog)begaafde leerlingen geen instructie nodig zouden hebben. In het IGDI-plus-model is ruimte gecreëerd om ook instructie, begeleiding en feedback aan deze (hoog)begaafde leerlingen - de instructiegevoelige-plus leerlingen - te geven.

Details
Onderwijssoort

Po

Auteur(s)

Geraldine Brouwer

,

Lidy Ahlers

Jaar - Druk

CPS, 2011

Verschijningsvorm

Boek: paperback, 112 p.

ISBN

9789065086426

Artikelnummer 32352
Reviews

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Knappe koppen in de klas” te beoordelen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *