Een goede leesstart in groep 1 en 2
Een doorgaande leeslijn 3-13 jarigen
Het leesonderwijs op de basisschool kan beter. De Onderwijsinspectie heeft onder meer geconcludeerd dat veel kinderen geen goede leesstart maken.
Een oorzaak is dat het taal-leesonderwijs in groep 1/2 en het taal-leesonderwijs in groep 3 niet goed op elkaar zijn afgestemd. Ofwel: er is geen doorgaande lijn voor het taal-leesonderwijs.
Goede leesstart
Een goede leesstart in groep 1 en 2 is het fundament voor de doorgaande leeslijn. Hoe zorgen leerkrachten ervoor dat kinderen in groep 1 en 2 een goede leesstart maken? Hoe realiseren zij het begin van een doorgaande lijn in het taal-leesonderwijs?
Het boek Een goede leesstart in groep 1-2 geeft concrete aanwijzingen, handvatten en praktijksuggesties. De auteur beschrijft hoe leerkrachten van groep 1 en 2 ervoor kunnen zorgen dat alle kleuters een goede leesstart maken en goed toegerust beginnen aan het aanvankelijk technisch lezen in groep 3.
Er is onder meer aandacht voor:
- de leergebieden taal-leesactiviteiten in de klas
- schoolverbeterplan voor taal-lezen
- de rol van ouders.
Groep 1 en 2
De uitgave is in eerste instantie bedoeld voor leerkrachten van groep 1 en 2. Ook peuterleidsters, leerkrachten van andere groepen, remedial teachers, interne begeleiders, schoolleiders en pabo-studenten vinden in het boek veel informatie over hoe scholen ervoor kunnen zorgen dat alle kinderen een goede leesstart maken.
De uitgave is het tweede deel in de serie Doorgaande leeslijn 3-13-jarigen. Deze serie geeft scholen handvatten om een goede doorgaande leeslijn te realiseren. Eerder al verscheen het boek Basisstructuur Doorgaande leeslijn. Dit eerste deel geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten van de doorgaande leeslijn per leeftijdsgroep.
De laatste wetenschappelijke feiten over kwalitatief goed taal-leesonderwijs vormen de basis van de serie.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.