Gevoel van veiligheid
Dit boek richt de focus op twee basisgevoelens die een belangrijke rol spelen bij het thema veiligheid: angst en boosheid, ofwel ‘bang’ en ‘boos’. Het doel is om inzicht te verschaffen in de betekenis van functionele boosheid in situaties van grensoverschrijdend gedrag. Ook wordt duidelijk wat de negatieve rol is van niet-functionele angst in dergelijke situaties. De hoofdstukken 3 en 4 gaan over ‘bang’ en ‘boos’, hoofdstuk 5 gaat dieper in op agressie en geweld. Er wordt vaak disfunctioneel gereageerd op agressie en geweld. Hoe dit komt en hoe het ook anders kan, staat beschreven in hoofdstuk 6 en 7.
Voor leraren, schoolleiders en ondersteunend personeel
In dit boek wordt geen onderscheid gemaakt tussen leerlingen, leraren, schoolleiders of onderwijsondersteunend personeel. Gevoelens van welbevinden en veiligheid raken namelijk alle mensen in de school. Dit boek nodigt uit tot zelfreflectie, tot het nadenken over welke bijdrage je zelf levert aan je eigen gevoel van (on)veiligheid en daarmee dat van anderen binnen en buiten de school.
In het boek staan vele herkenbare voorbeelden en aan het eind van elk hoofdstuk vindt u reflectievragen.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.